Готуємось до школи

Пам’ятка для батьків

майбутнього першокласника

ТЕСТ «КРУГОЗІР»

Запропонуйте дитині відповісти на запитання.

  1. Як тебе звуть? Як твоє прізвище?
  2. Як звуть твоїх тата і маму? Чи знаєш ти їхні імена по батькові?
  3. Назви свою домашню адресу.
  4. Скільки тобі років? Скільки буде через рік, два? Скільки років тобі було рік тому?
  5. Коли ми лягаємо спати?
  6. Коли прокидаємося?
  7. У який час ми обідаємо?
  8. Ким працюють твої тато і мама?
  9. Якого кольору ця ваза (книга, олівець, стіл і так далі)?
  10. Скільки всього пір року? Які пори року ти знаєш? Яка пора року зараз?
  11. Коли йде сніг? Коли збирають урожай? Коли цвітуть проліски? Коли буває дуже спекотно?
  12. Що роблять будівельник, продавець, перукар, кухар?
  13. Що залишається на землі після того, як пройде дощ?
  14. Що роблять діти у школі?
  15. Чи хочеш ти йти до школи?
  16. Покажи своє праве око, ліве вухо, ліву руку, праву ногу. Навіщо нам потрібні очі, вуха?
  17. Яких тварин ти знаєш?
  18. Яких птахів ти знаєш?
  19. Хто більший: слон чи лисиця?
  20. Що більше: 5 чи 3? Полічи від 4 до 10, від 10 до 1.
  21. Які геометричні фігури ти знаєш? Чим схожі коло й овал?

Інформація про себе та свою родину: запитання 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8.

Уявлення дитини про навколишній світ: запитання 9, 10, 11, 12, 13, 17, 18.

Здатність аналізувати інформацію, міркувати: запитання 20, 21.

Бажання вчитися: запитання 14,15.

Оцінювання результатів:

Високий рівень – дитина відповіла на всі запитання й дала чіткі пояснення.

Середній рівень – дитина відповіла на більшість запитань без пояснень.

Низький рівень – дитина відповіла лише на декілька запитань і дала неправильні пояснення.

ЩО СЛІД ПАМЯТАТИ БАТЬКАМ МАЙБУТНЬОГО ПЕРШОКЛАСНИКА

  • Хваліть, хваліть і ще раз хваліть свою дитину за те, що вона робить.
  • Розповідайте про школу, про те, що там роблять діти, як проходять уроки, про те, що в школі дуже цікаво.
  • Розповідайте дитині про власний позитивний досвід.
  • Допомагайте, але водночас привчайте малюка бути самостійним.
  • Не виконуйте завдання за дитину, а краще підбадьорюйте і підтримуйте.
  • Не критикуйте дитину, якщо в неї поки що не все виходить так, як хотілося б.
  • Радійте разом з дитиною новим відкриттям.
  • Не порівнюйте свою дитину з іншими дітьми.

Візьміть до уваги!

За останні роки у дошкільників зросла кількість захворювань органів травлення, серцево-судинної системи, зафіксовано зниження гостроти зору. З початком навчаня в ослабленої або фізично незрілої дитини ці показники можуть істотно погіршитися.

У 60% шестирічних дітей є порушення мовленнєвого розвитку, що утруднює їхнє навчання в школі. Щоб запобігти цьому, вислуховуйте дитину, не перебивайте її, давайте можливість висловлюватися, коректно виправляйте, залучайте до рефлексування власних станів і почуттів.

Візьміть до уваги!

Дитину треба готувати до того, що далеко не завжди всі ролі у житті можуть бути цікавими чи даватися винятково за нашими бажаннями, інколи доводиться робити і те, що потрібно іншим, хоч воно і не входить у коло наших безпосередніх інтересів.

Діти переймають і наслідують наш приклад спілкування, визначаючи для себе його особливості, фіксуючи межі та правила поводження, запам’ятовуючи інтонації, тембр і висоту голосу тощо.

На поведінці дитини негативно позначаються обіцянки, які не виконуються або постійно відтерміновуються (варто замислюватися, перш ніж щось обіцяти малюкові).

Візьміть до уваги!

Психофізіологічні особливості шестирічних малят не дають змоги в повному обсязі сформувати в них вольову готовність до шкільного навчання, як у дітей семи років. Це треба враховувати, щоб не ставити перед малюком непосильних завдань.

Тільки зі спостережень за дитиною можна робити висновок про сформованість у неї вольової готовності.

Формування вольової готовності дошкільника залежить від його темпераменту; зважайте на це, пропонуючи йому ті чи інші завдання.

Волю дитини слід формувати, ставлячи до неї сталі вимоги, які не змінюються спонтанно під дією емоцій.

Візьміть до уваги!

Мотиваційну готовність дитини слід формувати через її усвідомлення того позитивного, що очікує на неї у школі, а не на погрозах та залякуванні.

Підвищити мотивацію дитини до шкільного навчання допоможе приклад батьків та близьких людей (покажіть свої зошити, шкільні нагороди, відзнаки, розкажіть про позитивний досвід шкільного навчання).

Привабливість для сина і доньки шкільного навчання можна підвищити, створивши портфоліо досягнень дитини.

Формуванню позитивної мотивації сприяють позитивні словесні формули підтримки з боку вихователів та батьків (“Спробуй іще раз!”; “Нічого, не хвилюйся, в тебе все вийде!”; “В тебе вийшло краще, ніж минулого разу!...”)

Візьміть до уваги!

Провідний в інтелектуальній готовності до школи розвиток мовлення, а йому сприяє систематичне читання дитині книжок, обговорення ілюстрацій, репродукцій, повні відповіді на її запитання.

Не залишайте поза увагою бажання дитини з чимось ознайомитись або чогось навчитися, допомагайте їй у цьому, станьте для неї товаришем у відкритті.

Велику допомогу в розвитку інтелектуальної готовності дитини можуть надати дитячі журнали, особливо “Джміль”, кожна рубрика якого спонукає до розмірковувань, пробуджує уяву. (За журналом з малюком треба працювати, важливо запитувати в нього, що найбільше сподобалося в матеріалі, які завдання зацікавили, звернути увагу на інші цікавинки й завдання, розтлумачити незрозумілі місця).

Accessibility menu
Contrast settings
Font size
Letter spacing
Line height
Obrazki
Font
Reset the settings